Zaventem is een grote gemeente met meer dan 36.500 inwoners, een budget van meer dan 70 miljoen euro per jaar, een luchthaven, 2.500 bedrijven en 50.000 arbeidsplaatsen. Er is dus nood aan meer ambitie, een moderner en innovatiever bestuur en sterk leiderschap.
1. Veilige en bruisende handelskernen
Wij willen werken aan veilige en bruisende handelskernen. De expertise voor handel en horeca zit bij onze zelfstandigen. De gemeente moet ze ondersteunen door te investeren in een aantrekkelijk openbaar domein met propere straten, verzorgde pleinen en parken. We bieden onze horeca meer ruimte voor terrassen en we zorgen dat er voldoende parkeerplaatsen zijn. We blijven ons verzetten tegen een terrastaks die het onze horeca alleen maar moeilijker zou maken en een horecabezoek voor sommige mensen onbetaalbaar. Samen met onze handelaarsverenigingen willen we de handelsstraten meer in de kijker plaatsen met o.a. digitale aankondigingsborden.
We lanceren een “Dag van de Smaak”, een gezellige “foodmarket” waar lokale restauranthouders hun culinaire kunsten kunnen tonen op een leuke ontmoetingsdag met de inwoners. Daarnaast blijven we bij de banken aandringen op voldoende toegankelijke bankautomaten. Nabijheid van dienstverlening is en blijft voor ons cruciaal. Specifiek voor deelgemeente Zaventem willen we in overleg met onze burgers en onze handelaars een levendig en toegankelijk Kerkplein ontwerpen.
2. Volop investeren in verkeersveiligheid
We moeten volop investeren in verkeersveiligheid. We gaan verder met het plaatsen van slimme camera’s tegen overdreven snelheid en sluipverkeer doorheen onze woonwijken. We willen fiets- en voetgangerstunnels bouwen, zodat zwakke weggebruikers zoals schoolkinderen en senioren de gevaarlijkste punten veilig kunnen oversteken. Twee concrete projecten zijn de oversteekplaatsen aan de Spoorwegstraat-Parklaan in Zaventem en de fietssnelweg aan de Mechelsesteenweg in Nossegem. Meer verkeersveiligheid betekent ook volop investeren in meer en betere voetpaden en fietspaden, zeker langs doorgangswegen.
3. Snelle en moderne communicatie
Er is nood aan een snelle en moderne communicatie met de burger. Burgers moeten binnen enkele dagen een eerste antwoord krijgen over wat er met hun vraag gaat gebeuren. We maken de communicatie over werken of over specifieke interesses van de burger ook veel efficiënter met een Zaventem-app. Specifiek voor wegen- en infrastructuurwerken moet er op de website en via andere kanalen meer, sneller en met up-to-date informatie gecommuniceerd worden. Vertragingen in wegen- en infrastructuurwerken kunnen gebeuren, maar het is belangrijk dat de burgers goed de achterliggende reden begrijpen. Dat verhoogt het draagvlak bij iedereen. Tegelijk zorgen we ervoor dat inwoners die minder vertrouwd zijn met digitale communicatie ook goed geïnformeerd blijven.
Naast communicatie versterken we ons beleid rond participatie. Het participatieproject “Zaventem aan Zet” heeft al heel mooie realisaties opgeleverd in de 4 deelgemeenten. Denken we maar aan de belevingsparken zoals Liekendael in Sint-Stevens-Woluwe, het Zeen in Sterrebeek en de Kersenberg in Nossegem. We willen dus resoluut blijven inzetten op burgerparticipatie, via het concept van Zaventem aan Zet, aangevuld met nieuwe initiatieven zoals bijvoorbeeld wijkpanels. Tegen ongenuanceerde “JA/NEE” referenda zeggen we wel resoluut neen.
4. Een financieel gezond beleid
Een ambitieus beleid betekent voor ons ook een financieel gezond beleid. We hebben de voorbije jaren sterk geïnvesteerd, terwijl we tegelijkertijd ook de schuld hebben afgebouwd. Het recept daarvoor is simpel, maar vraagt wel expertise, moed en doorzettingsvermogen. Immers, net als bij u thuis geven we niet meer uit dan er binnen komt. Dat betekent ook neen kunnen en durven zeggen.
We proberen goed beleid te voeren met de bestaande inkomsten. Onze belastingen zijn de laagste van Vlaams-Brabant, het tarief van onze grondbelasting is zelfs het laagste van het land. Dat is belangrijk want de federale en Vlaamse belastingen zijn al aanzienlijk. Het zou verkeerd zijn ook als gemeente de mensen nog meer te belasten. Met cd&v team Bart gaan we de belastingen voor de mensen niet verhogen.
5. Een evenwichtig luchthavenbeleid
De luchthaven zorgt ervoor dat Zaventem en de omliggende regio zijn uitgegroeid tot de tweede economische pool van ons land (na de haven van Antwerpen). De luchthaven zorgt voor werkgelegenheid en welvaart, maar brengt ook lasten met zich mee. De gemeente Zaventem heeft de verschillende luchthavendossiers steeds van heel nabij opgevolgd. Voor cd&v team Bart moet er steeds een goed evenwicht zijn tussen economie, ecologie en leefbaarheid. Met betrekking tot de start- en landingsbanen is ons standpunt doorheen de jaren altijd helder geweest: geen verlenging van de baan 25L of de taxiweg. Hierdoor zou de landingsbaan 25L volop kunnen gebruikt worden als opstijgpiste, met veel meer geluidsoverlast tot gevolg voor verschillende delen van onze gemeente. Voor de leefbaarheid van onze inwoners is dat niet aanvaardbaar.
Op vlak van de milieuvergunning van Brussels Airport Company (BAC) door de Vlaamse regering pleiten wij voor tijdelijke vergunningen van een termijn van bijvoorbeeld 20 jaar. Op die manier kan er om de zoveel tijd een bijstelling gebeuren van de toegelaten plafonds op het vlak van milieu- en geluidsparameters om te komen tot een stillere en milieuvriendelijkere vloot. Wij pleiten ook voor een harmonisering van de normen met omliggende luchthavens zoals Schiphol, Paris Charles De Gaulle en London Heathrow. De luchthaven zou een station voor hogesnelheidstreinen moeten krijgen, waardoor korte afstandsvluchten kunnen verminderd worden. Wij pleiten ook voor de afschaffing van de Diabolotaks via een substantiële bijdrage door de luchthaven.
Comments